Seren Güven

Zelfontwikkeling

Artikel

Werkdruk als accountant: wat kan jij doen?

Tijdens de zomervakantie krijgen de meesten van ons de gelegenheid om even los te komen van de dagelijkse bezigheden. Voor mij is aan deze periode een einde gekomen. De meeste opdrachten zijn weer in volle vaart begonnen en het werk begint geleidelijk op te stapelen. Ik wilde deze gelegenheid pakken om een aantal tips op papier te zetten die mij de afgelopen jaren hielpen om de werkdruk te verminderen en een gezonde balans te krijgen.

Ontdek jouw golden hours
We hebben ochtend-, middag- en avondmensen en daar moeten we de vruchten van plukken. Mijn eigen golden hours zijn vooral in de ochtend tot aan de lunch. Ik probeer zoveel mogelijk het ‘zware’ werk, waar ik veel concentratie voor nodig heb, in de ochtend af te ronden of door te schuiven naar de volgende dag, waar mogelijk. Als ik een voorkeur kan aangeven voor een meeting kies ik vaak na de lunch. Dit doe ik omdat ik er veel energie van krijg om met mensen te spreken en ik dan minder hard in een after-lunch-dip terecht kom. Uiteraard heb ik niet altijd de luxe om mijn dag in te plannen naar mijn energielevel, maar het is fijn om je hiervan bewust te zijn en erop in te spelen als dit kan. Probeer ook achter jouw eigen golden hours te komen. Die kan je inzetten op een manier die voor jou werkt. Hierdoor kan je je ‘zware’ werk sneller afkrijgen en zo je werkdruk verlagen.

Notitieboekje
We hebben het net over het ‘zware’ werk gehad, maar dat verklaart niet enkel de werkdruk. Regelmatig ben ik aan het ontspannen en denk ik aan losse taakjes die ik nog moet afronden, zoals een agenda opstellen voor de meeting. Voor mij zijn er een paar opties in deze situatie:

  1. Stoppen met alles wat ik aan het doen was en de agenda opstellen;
  2. Geen actie nemen en tegen mezelf zeggen dat ik het morgenochtend meteen ga doen;
  3. Mijn notieboekje openslaan en het op de lijst zetten van acties die ik nog moet doen zodra ik weer achter de laptop zit.

Ik heb voorheen wel vaker optie twee gekozen en hierdoor voelde ik me best benauwd terwijl ik probeerde te ontspannen. Voor niet urgente zaken proberen ik nu vaak optie drie toe te passen als ik mijn boekje bij de hand heb of een mailtje te sturen naar mijn werkmailadres. Als ik aan het ontspannen ben, kan ik even deze gedachtes opschrijven en hoef ik er voorlopig niet meer aan te denken. Daarnaast probeer elke ochtend een lijstje te maken van taken die ik die dag moet uitvoeren en dan zie ik ook de notities die ik eerder heb gemaakt. Deze notities zijn vaak korte taken waar ik op kan terugvallen als ik een laag energielevel heb. Als ik dan toch meerdere dingen afgestreept krijg tijdens een laag energielevel, krijg ik voldoening en kom ik weer in een hoger energielevel. Voor mij is dit een win-win situatie om goed volledig te kunnen ontspannen en optimaal gebruik te kunnen maken van mijn werkdag. Ik krijg mijn werk eerder gedaan voordat het urgent wordt en hierdoor wordt mijn werkdruk over de lange termijn verlaagd.

Teamspirit
Ik vind mijn werk inhoudelijk interessant en uitdagend en dat houdt mij in dit vak. In de audit werken we samen met diverse mensen en het leukst aan mijn werk vind ik het om met ambitieuze professionals te mogen werken aan een opdracht. Het is voor de ervaren collega’s de taak om een goede band en veilige omgeving te creëren in hun teams, zodat de teamspirit en werkplezier verhoogd wordt. In een team waar je mag leren en plezier mag maken, zullen teamgenoten minder druk op hun schouders voelen om perfect te presteren. Vragen zullen sneller gesteld worden, problemen zullen eerder aangekaart worden en er zullen innovatieve ideeën bedacht worden. Zo kunnen we zowel de werkdruk verlagen als het beroep aantrekkelijk houden.

Slaap
Mijn collega Gijs de Bra heeft een interessant artikel geschreven over hoe slaap de verborgen quality indicator is en hoe dit een impact heeft onze gemoedstoestand. Hierover moet ik jullie nog in spanning houden, want dat artikel komt dit najaar op The Accountables. Als je dit interessant vindt, kan je The Accountables op LinkedIn volgen om op te hoogte te blijven.

Planning als middel
Planning is key. Ik vind het fijn om een goede afwisseling te hebben tussen gestructureerde en spontane momenten in mijn (werk)week. Als je net begint met fulltime werken en deeltijd studeren zou ik een tip willen geven om zo gedetailleerd mogelijk je weken vooruit te plannen in je eerste twee jaar, denk hierbij aan je sportactiviteiten, momenten met je vrienden, familie en (zelf)studie. Op een gegeven moment kan je merken dat je een balans hebt gevonden in je werk, studie en privé en dan zou je een gedetaileerde planning kunnen loslaten. Je wordt je bewust hoeveel tijd bepaalde zaken kosten en hoe je de dag efficiënt kan inrichten. Blijf wel onthouden dat planning een middel is en de perfecte planning geen doel is. Met deze planning kun je  voortijdig  problemen  herkennen zodat jij deze vooraf kan oplossen, of je kan jezelf voorbereiden op drukke weken. Ik vind het belangrijk om mijn hersenen met verschillende prikkels te blijven stimuleren door nevenactiviteiten en hobby’s. Om dit in balans te houden heb ik een planning op hoofdlijnen in mijn hoofd. Ik spreek deze planning ook uit tegen mijn vrienden en familie, zodat zij weten wat zij van mij kunnen verwachten. Voor starters zou ik ook de tip willen geven om aan je ervaren teamgenoten te vragen welke dagen, weken of maanden zij de piekmomenten verwachten, zodat jij jezelf daarvoor mentaal kan klaarstomen en momenten kan inplannen om stoom af te blazen.

Tot slot zullen we structureel in gesprek moeten blijven over werkdruk en werkplezier. Iedereen is verschillend. Ga met jouw collega’s, klasgenoten en vrienden het gesprek aan en probeer elkaar te ondersteunen in de zware momenten om vervolgens de successen te vieren.

Voor het plaatsen van reacties, hou graag rekening met onze spelregels.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *