Remy Stapper

Zelfontwikkeling

Opinie

Zelfontwikkeling bij docenten

In het kader van de zelfontwikkeling die wij zelf meemaken hebben wij onze docenten gevraagd om zijn zelfontwikkeling over de afgelopen jaren te beschrijven. In dit artikel heeft Remy Stapper docent in de Bachelor Accountancy aan Nyenrode zijn ontwikkeling beschreven over de jaren heen.

In welke fase van de opleiding geef je les en waarom in deze fase? 

Ik geef les in de eerste fase van de opleiding, en dat was in eerste instantie geen bewuste keuze. Zoals gezegd waren er docenten nodig toen ik belde, en dat was met name voor vakken in de eerste fase. Deze vakken ben ik voor een groot deel blijven geven.
Inmiddels is dat wel meer een bewuste keuze. Beginselen Accountancy was het eerste vak wat ik gaf, en dat vind ik nog steeds het leukste vak om te geven. Juist omdat daarin de fundamenten worden weergegeven van het accountantsvak, maar ook omdat daarin een stukje filosofie en wetenschap wordt uiteengezet. Ik ben zelf na mijn accountancy-studie deeltijd filosofie gaan studeren, en dat vond ik echt geweldig. Het is heel gaaf dat die combinatie elk jaar weer een beetje terugkomt in Beginselen Accountancy. Inmiddels mag ik mezelf zelfs voorzitter van de kerngroep Beginselen Accountancy noemen, en dat is ook heel leuk om te doen.

Waarom heb je gekozen om les te gaan geven? 

Dat zat er eigenlijk als kind al in. Ik herinner me dat ik het leuk vond om mijn zusje dingen te leren. Ik haalde er voldoening uit om dingen te weten, aan anderen te vertellen, en uit te leggen. Ik was dat eerlijk gezegd weer een beetje vergeten, totdat ik gedwongen thuis zat met een hernia, net voordat ik 30 werd. De gedachte dat ik dat leuk vond, kwam toen bij me terug, en ik heb toen Nyenrode gebeld (waar ik niet lang daarvoor afgestudeerd was). Gelukkig hadden ze docenten nodig op dat moment, en ik kon eigenlijk gelijk beginnen. Ik weet nog goed dat ik de eerste lessen met het openbaar vervoer ging, omdat ik niet kon rijden in verband met de hernia.

Hoe ervaar je het docentschap naast je reguliere baan? 

Het is een leuke afwisseling van de dagelijkse werkzaamheden, hoewel het wel veel energie vergt op de dag zelf. Wat dat betreft vind ik het ook wel prima dat het bij 1 of 2 dagen blijft. Wat ik het mooie vindt aan lesgeven, is ook dat het fases zijn. Bij de bedrijven waar ik voor werk, gaat alles in feite heel het jaar door, terwijl bij het lesgeven stopt het en begint de cyclus vervolgens weer opnieuw.

Hoe heeft het docentschap jou geholpen om jouw doelen te bereiken? 

Wat ik wel gemerkt heb in mijn werkzame leven, is dat mensen onder de indruk zijn als je doceert op een universiteit. Zeker Nyenrode geeft dan vaak nog extra glans. Dat is iets wat natuurlijk leuk is om te merken, en ik denk ook dat het soms geholpen heeft in zakelijke situaties. Mensen nemen je waarschijnlijk iets sneller serieus, of gaan ervan uit dat je dan wel superintelligent zal zijn. Dat ontken ik natuurlijk ook niet, maar het ging bij mij altijd vooral om het doceren zelf, en niet om door het doceren andere doelen te bereiken.

Wat heb je geleerd van het docentschap?

Als student, werknemer, leidinggevende, en ondernemer leer je veel, maar de stof die je doceert leer je pas echt goed juist door het doceren. Het verplicht je in mijn ogen de stof te volledig eigen te maken, en in staat te zijn de problemen van de stof te doorzien. Dat lukt ook niet bij elk vak. Een beetje tegen mijn eigen gevoel ben ik ooit het vak BIV gaan geven. Ik kwam er na 2 pogingen achter dat ik het niet in me had om de stof me volledig eigen te maken, en ben dus ook gestopt. Dat was destijds ook een belangrijke les voor me. In bescheidenheid.

Heb je tips voor de studenten?  

Blijf heel dicht bij jezelf is de belangrijkste tip die ik heb. Zeker binnen de accountancy, en andere financiële functies, kan je veel geld verdienen. Super belangrijk natuurlijk, en ik mag zelf ook niet klagen, maar juist dan is het heel belangrijk om daarvoor niet alles opzij te zetten, om niet steeds maar meer te willen. Het geeft je juist de mogelijkheid de dingen te doen die je leuk vindt. Ga daar ook voor!

Voor het plaatsen van reacties, hou graag rekening met onze spelregels.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je meewerken met The Accountables?

Neem contact met ons op en doe mee!

DEZE WEBSITE WORDT MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR NYENRODE BUSINESS UNIVERSITEIT
IN SAMENWERKING MET DE VERENIGING VAN ACCOUNTANCY STUDENTEN