Marjan Heemskerk

Zelfontwikkeling

Opinie

Hoe helpt het schrijven van je scriptie bij zelfontwikkeling?

De gouden tip om een 8 te halen voor je scriptie heb ik helaas niet voor je. Maar wel mijn 3 beste tips die het hele proces een stuk aangenamer voor je kunnen maken. En ook: waarom het schrijven van een scriptie mij verder heeft geholpen bij mijn eigen bedrijf.

 Mijn 3 gouden tips voor het schrijven van een scriptie

 Plan voldoende tijd in

De tijdsbesteding die je besteedt aan het schrijven van je scriptie, wordt eigenlijk altijd onderschat. Als student word je door collega’s wel bang gemaakt dat het een ‘heel lastig’ en ‘zwaar’ jaar gaat zijn. Maar zet dat ook om in actie en plan voldoende tijd in.

Vaak werkt het het beste om een aantal dagen achter elkaar vrij te nemen, in plaats van de vrijdagen hieraan te werken. Want op vrijdagen moet je die laatste aantekeningen in dat dossier dichtzetten, die paar e-mails beantwoorden. Dan is het alweer tijd voor de lunch. En normaal gesproken begin je om 16u al aan de vrijdagmiddag borrel. Dus uit solidariteit met je collega’s doe je dat vanuit huis ook maar mee. Op zaterdag liggen een paar wasjes op je te wachten. En op zondag is een reorganisatie van je bestekla onvermijdelijk. Voor je het weet is je scriptieweekend ten einde en is het alweer maandag.

Een week vrij plannen is daarom het meest ideale. Lukt dat niet? Plan dan vrijdag, zaterdag, zondag en maandag om te schrijven. Dan heb je toch 4 dagen achter elkaar en missen je collega’s je maar 1 dag op 2 klanten.

Breng structuur aan

Het eerste dat ik altijd doe wanneer ik een nieuwe groep ga begeleiden, is structuur aanbrengen. Structuur in het proces: wat wordt van ze verwacht, wanneer en hoe? Wanneer deze grote lijnen eenmaal staan, helpt dit studenten bij het zelfstandig wetenschappelijk onderzoek doen. Voorafgaand lijkt het namelijk een grote, niet te bedwingen berg werk. Als je eenmaal weet waar je moet beginnen, is de eerste drempel al genomen.

Zet de hoofdstukken vast op, dan weet je ook wat je nog te doen staat. Maar ook: wat je al wel gedaan hebt. Dat werkt heel motiverend.

Begin te lezen

Begin met lezen van veel literatuur. Raak gewend aan het andere taalgebruik. Een wetenschappelijk artikel is echt anders dan een controledossier. Dat vergt ook een aanpassing in je schrijfstijl (‘derhalve akkoord’, is echt iets dat alleen accountants in controledossiers typen).

Maar lees ook goede scripties en kijk hoe die zijn opgebouwd. Je ziet dan snel wat er van je verwacht wordt. Hoe diepgaand is een goede literatuursynthese? Hoe zorg je voor een duidelijke rode draad in het gehele verhaal? Veel lezen gaat je hierbij helpen.

 Waarom geef ik les op Nyenrode?

 Lastige zaken eenvoudig uitleggen. Studenten enthousiast maken voor het schrijven van hun masterscriptie. Dat zijn voor mij belangrijke redenen om les te geven op Nyenrode.

Het sluit ook perfect aan bij wat ik doe met mijn bedrijf ‘the happy financial’. Op dit online platform leg ik in artikelen en video’s alles met betrekking tot geldzaken eenvoudig uit. Voor zowel ondernemers als particulieren. Alles met als doelstelling ‘making finance fun & easy’. Wat dat betreft zijn er veel overeenkomsten te vinden tussen mijn werk als ondernemer en docent.

Doelstellingen en leermomenten

Als docent op Nyenrode word je redelijk vrijgelaten in de manier waarop je lesgeeft. Ik kies dan ook voor een manier die bij mij persoonlijk past. Des te leuker dat dit in 2019 werd beloond met de titel van ‘Docent van het Jaar’, op basis van onder andere studentenevaluaties. Ik leer heel veel door te kijken en luisteren naar anderen, maar blijf het wel altijd op mijn eigen, enthousiaste manier doen. Uiteindelijk is dat ook wat de meeste meerwaarde voor studenten heeft.

Maar ook heeft onderzoek mij geholpen bij mijn eigen bedrijf. Je wordt er kritischer door en neemt niet zomaar iets aan. Ik gebruik deze vaardigheden ook voor het schrijven van mijn eigen columns. Ik zorg dat ik goed weet waar ik het over heb en dat lezers toegevoegde waarde ervaren.

Van accountants onderzoekers maken

Ik geef sinds 2017 les aan Master studenten in het vakgebied auditing & assurance. Ik geef het vak ARCA en begeleid studenten bij het schrijven van hun masterscriptie. Het onderzoeksjaar is een lang en intensief jaar voor studenten. Door het opknippen van de verschillende onderdelen in behapbare stukken, wil ik studenten meer overzicht geven. Maar ook wil ik ervoor zorgen dat ze met meer enthousiasme hun master afronden dan ze er mee begonnen. Na een scriptie verdediging hoor ik vaak van mijn studenten: ‘Ik vond het uiteindelijk toch wel leuk om te doen.’ Dan ben ik ook geslaagd.

Ruzie met communicatie afdelingen

Door het lesgeven blijf ik betrokken bij het vakgebied van de accountant. Juist omdat ik niet meer werkzaam ben als openbaar accountant, zie ik het ook als mijn taak om hier van een afstand naar te kunnen kijken. En een kritische noot te plaatsen waar nodig en relevant. De onafhankelijkheid die ik heb als zelfstandig ondernemer helpt mij heel erg in het ventileren van mijn mening. Bijvoorbeeld door middel van mijn online artikelen of maandelijkse column op accountant.nl. Ik heb wat dat betreft geen ‘last’ van een interne communicatie afdeling van mijn kantoor die me terug kan fluiten. Wat mij betreft de ideale combinatie.

 Voor iedereen die nog moet starten met de scriptie: wie weet tot dan. Voor iedereen die deze fase al doorstaan heeft: petje af.

Fotograaf: Prisca Visser

Voor het plaatsen van reacties, hou graag rekening met onze spelregels.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *