Fabienne van der Moolen

Zelfontwikkeling - Brenda’s Weken

Opinie

Brenda’s Weken 2021 (opinie 11)

De Brenda Westra Opinieprijs wordt jaarlijks door Nyenrode Business Universiteit en Stichting Future Finance uitgereikt en is gericht op vernieuwende, duidelijk opiniërende, vlot geschreven, voor het accountantsberoep en –onderwijs actuele opiniestukken. In oktober wordt deze prijs uitgereikt, vandaar dat de aankomende tijd The Accountables is omgetoverd tot Brenda’s Weken, waarbij gedurende deze weken elke dag een opinie van een van de genomineerde centraal staat. Vandaag de opinie van Fabienne van der Moolen. Deze opinie verscheen eerder op The Accountables. Ze behaalde in 2021 de Bachelor Accountancy aan Nyenrode. Ze studeert nu in de Master en werkt bij Mazars.

Hoe overleef ik de mening van …

Iedereen heeft een eigen mening. Deze kan positief dan wel negatief zijn. Wat de een leuk vindt, kan de ander verschrikkelijk vinden. Het kan moeilijk zijn om de mening van een ander te accepteren als die niet overeenkomt met jouw mening. Toch kan je er altijd voor zorgen dat je hier goed mee om kan gaan. Aangezien je zelf dit werk doet, hoor je de mening van anderen vaak en soms is het moeilijk om hier wat op te zeggen. Daarom in dit artikel de mening van verschillende mensen en tips hoe je hiermee om kunt gaan.

Mijn vrienden

Vrienden hebben bijna altijd een uitgesproken mening. Dit komt omdat je elkaar goed kent en dus alles kan zeggen. Voor vrienden is het vaak niet duidelijk wat ons werk precies inhoudt. Hierdoor kunnen ze een mening hebben die niet in overeenstemming is met de werkelijkheid. De meeste accountants die pas beginnen weten vaak ook niet goed wat het werk nu daadwerkelijk inhoudt. De meeste studenten hebben het beeld dat je de hele dag achter je bureau zit op kantoor en naar je laptopscherm kijkt. Vrienden vragen bijvoorbeeld: “Is het niet saai ?”, “Doe je niet altijd hetzelfde?”, “Je werkt alleen maar met cijfertjes toch?”. Als ik dit te horen krijg, probeer ik altijd zo goed mogelijk uit te leggen wat ik doe. Vaak kijk je wel naar cijfers, maar dat is niet alles. Door de verschillende klanten en verschillende branches die je hebt, kom je veel verschillende dingen tegen. Uiteindelijk kunnen ze het natuurlijk nog steeds saai vinden, maar dat is prima. Niet iedereen vindt hetzelfde leuk en hierdoor kan je ook nog van anderen leren.  Tip: Vertel je vrienden wat je doet op het werk, zodat zij hun oordeel kunnen veranderen!

 De maatschappij

Het kan voorkomen dat je op internet een artikel leest over het accountancyberoep waar je het niet mee eens bent. Je kan ervoor kiezen op deze artikelen te reageren of niks te zeggen. Beide opties hebben voor- en nadelen. Indien je iets wil zeggen, is het belangrijk om te onthouden dat je niet alleen voor jezelf wat zegt, anderen kunnen ook zien waar je werkt. Jouw mening kan dan gezien worden als de mening van jouw werkgever. Het is belangrijk dat je jezelf hier bewust van bent. Een werkgever zit er niet op te wachten dat zijn werknemer ruzie gaat maken op het internet. Vaak hebben kantoren een beleid opgesteld over hoe je om moet gaan met social media. Het belangrijkste is dat je het netjes en professioneel houdt. Hieruit kan altijd nog een discussie ontstaan, maar jij hebt het dan in ieder geval netjes gehouden. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om niet te reageren terwijl je wel een mening hebt.

Het blijft interessant om te lezen hoe de maatschappij over accountants denkt. Je krijgt meer inzicht en dit kan helpen om de maatschappij beter te dienen. Je kan je niet altijd aanpassen, er blijven regels en voorschriften waar je aan moet voldoen, maar het inzicht kan je al een stuk verder brengen. Tip: Uiteindelijk is het belangrijk om je werk zo uit te voeren als is voorgeschreven. Dit is niet altijd wat de maatschappij verwacht. Als je je best doet, is dit in het belang van jouw werk, maar uiteindelijk ook van de maatschappij.


Klanten

De ene klant vindt het leuk als de accountant komt, de ander maakt het niet zoveel uit en sommige klanten vinden het verschrikkelijk Elke klant heeft dus een andere mening.

Het is niet moeilijk om met een klant om te gaan die het leuk vindt, echter komen hier wel weer andere punten bij kijken. Als je het goed kan vinden met een klant, moet je toch professioneel blijven. Kom je een verschil tegen, dan moet je dit gewoon opnemen als en niet denken: ‘Deze klant is altijd aardig tegen mij en doet zijn werk goed, ik zie dit verschil door de vingers’.

Het is moeilijker omgaan met klanten die het niet leuk vinden. Er kan een drempel zijn om bijvoorbeeld vragen te stellen en dit kan zorgen voor vertraging. Zelf vond ik het ook wel eens moeilijk om naar een klant toe te stappen. Dit werd na een tijd steeds minder omdat ik dacht: ‘Als de klant moeilijk blijft doen, hebben ze daar alleen maar zichzelf mee’. Wat ik hiermee bedoel is dat de klant jou nodig heeft voor een goedkeurende verklaring. Als je geen antwoorden krijgt, kunnen de werkzaamheden niet worden afgerond en komt er dus geen verklaring. Deze instelling heeft mij heel erg geholpen. Hier is het ook altijd van belang om professioneel te blijven, laat je niet gek of onzeker maken door klanten.

Kom je er na een tijd achter dat je echt niet kan samenwerken met een klant, dan kan je dit altijd aangeven aan een manager of partner boven je. Soms is het beter om niet meer voor die klant te werken en andere zullen dit, bij een goede uitleg, begrijpen.

Collega’s

Op het werk is natuurlijk iedereen bezig met accountancy. Hierdoor zul je niet zo snel hebben dat ze een hele andere mening hebben over accountants. Er kunnen zich wel andere meningsverschillen voordoen. Dit kan uiteenlopen van verschillende inzichten qua werkzaamheden tot moeite hebben om samen te werken. Op werk is het, net zoals op andere plekken, belangrijk om professioneel te blijven.

Een meningsverschil over werkzaamheden is bijna altijd een leermoment. Bij zo’n meningsverschil, kom je andere inzichten tegen. Het is belangrijk om te luisteren naar de onderbouwing van je collega en die van jou  goed te onderbouwen. Tip: Als jullie er uiteindelijk niet uitkomen, kan er bij iemand anders nagevraagd worden wat die ervan vindt.

Een moeizame samenwerking is lastiger op te lossen. Iemand kan niet zo snel iets aan zijn karakter veranderen en dit is ook zeker niet nodig. Tip: Als je het durft, zou je aan kunnen geven waarom je niet goed met die persoon kan samen werken. Misschien heeft diegene niet door hoe het gedrag overkomt. Je kan dit het beste overbrengen door aan te geven hoe het voor jou voelt. Je valt die persoon dan niet aan , maar je legt uit hoe jij je erbij voelt. Ik zelf zou iets sneller aanpassen als ik weet dat iemand er geen goed gevoel bij krijgt dan dat iemand alleen maar zegt: ‘Je doet dit fout’.

De rode draad uit het artikel is dat jij zelf achter je eigen mening staat en deze op professionele en nette wijze kan overbrengen op anderen. Deze hoe overleef ik is geschreven om een kijkje in het hoofd te geven van de verschillende belanghebbenden in jouw omgeving als accountant. Hopelijk geeft dit artikel handvaten om hier professioneel mee om te gaan!

Voor het plaatsen van reacties, hou graag rekening met onze spelregels.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *