Fran Montilla Dorrego

Maatschappij

Artikel

Wat vindt Nederland?

Op onze LinkedIn pagina kondigden we het al een tijdje geleden aan… De redactie ging de hort op en was in maart te vinden in een groot winkelcentrum. Maar, waarom waren wij daar en wat deden wij daar?

Als accountants zijn wij elke dag bezig met ons beroep, ons vakgebied. Wij werken samen met beroepsgenoten en bij onze klanten communiceren wij vaak met financiële professionals, waarbij ons vakjargon zeker niet ondervertegenwoordigd is. Menig accountant leeft hierdoor soms in een bubbel en dat kan invloed hebben op de wijze waarop wij tegen ons beroep en de actualiteiten daaromtrent aankijken.

Op 16 maart bracht de redactie daarom een bezoek aan winkelcentrum Alexandrium in Rotterdam. Wij traden uit onze comfortzone en gingen met willekeurige bezoekers van het winkelcentrum in gesprek over wat een accountant nou eigenlijk doet of hoort te doen, hoe zij tegen accountants aankijken en wat zij meekrijgen van berichtgeving in de media. Dit leidde tot interessante en verhelderende inzichten!

De uitkomsten van ons bezoek hebben wij samengevat aan de hand van een woordenwolk.

Uiteraard is hier geen sprake van een ‘echt’ onderzoek waaraan harde conclusies zijn te verbinden. Maar, wat zijn nou eigenlijk de belangrijkste inzichten die ons bezoek heeft opgeleverd? Dat levert een interessant beeld op.

Een groot deel van de bezoekers wist eigenlijk helemaal niet wat een accountant doet! De bezoekers die hier wel ideeën over hadden, gaven voornamelijk aan dat een accountant zich bezighoudt met de boekhouding en de samenstelling van jaarrekeningen en andere financiële documenten. Diezelfde groep gaf ook unaniem aan dat de accountant een belangrijke rol speelt bij het doen van fraudemeldingen en dat onze rol zich meer moet gaan toespitsen op het actief opsporen van fraude.

De meeste bezoekers hadden een vrij neutrale houding ten opzichte van accountants, eerder positief dan negatief. Accountants staan de laatste tijd in de schijnwerpers en de berichtgeving is overwegend negatief. Hiervan kregen de meeste bezoekers echter weinig mee, zij bekenden dat zij toch wel vrij onbekend waren met het nieuws over accountants.

Wij trekken een belangrijke les naar aanleiding van ons bezoek en de opgedane inzichten. Als accountant handelen wij in het belang van het maatschappelijk verkeer. Maar, het is haast ironisch dat het maatschappelijk verkeer dat wij dienen eigenlijk geen duidelijk beeld heeft van wat wij doen. Het creëren van bewustzijn bij wat in feite onze doelgroep is over wat wij doen en waarom wij dat doen, lijkt ons in ieder geval een (eerste) stap in de goede richting.  Zal dat echter genoeg zijn om de bubbel lek te prikken? De komende maanden zullen in het teken van het thema maatschappij staan; alle ideeën zijn meer dan welkom!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *