Stefan de Wit

Maatschappij

Artikel

Thuis, bij de klant of op kantoor: Wat werkt er het best?

We wisten niet wat ons overkwam. Elkaar ontmoeten in real-life werd ons sterk afgeraden of zelfs onmogelijk gemaakt door de maatregelen en adviezen van het kabinet. Werken op locatie bij de klant of kantoor moest in veel gevallen worden vervangen door thuiswerken. Inmiddels zijn de maatregelen verdwenen en is ook het thuiswerkadvies vervallen. Terugkijkend op het afgelopen bizarre jaar dringt de volgende vraag zich op: wat is het gevolg van de situatie op onze beroepsgroep en op welke plek kunnen wij als (beginnend) accountants onze werkzaamheden het best uitvoeren?

 

Hoe was het eerst?

In de periode voordat het coronavirus de kop op stak was het voor iedereen duidelijk: het controleteam was bij de klant op locatie aan het werk en periodiek was je een dag op kantoor voor het afronden van enkele werkzaamheden. Op locatie aanwezig zijn, maakt direct contact met de klant gemakkelijk. Zo konden de openstaande punten op efficiënte wijze worden afgewerkt. Daarnaast zat je met één team in dezelfde ruimte. Hierdoor was het gemakkelijk om te overleggen als er knelpunten in de controle waren, en kon je eenvoudig een collega aanspreken als je ergens niet uitkwam.

Met name voor starters is dit een groot voordeel. Ik spreek immers uit eigen ervaring. Zelf ben ik gestart in september 2019, een half jaar voor de maatregelen werden aangekondigd. Hiermee heb ik dus met eigen ogen de situatie voor, tijdens en na corona gezien en ervaren. Hier wil ik jullie graag verder in meenemen.

De thuiswerksituatie

Op een gegeven moment hadden we geen keuze meer: we moesten onze werkzaamheden vanuit huis gaan uitvoeren. Dit brengt een aantal voordelen met zich mee, bijvoorbeeld het verdwijnen van de reistijd: je kunt in principe wakker worden en in een mum van tijd aan je werk beginnen, en bovendien heb je geen last van files. Ook heb je meer vrijheid, want je kunt tussen je werkzaamheden door een pakketje laten bezorgen of een wasje draaien. Verder zal je niet veel worden afgeleid door bijvoorbeeld collega’s, waardoor je productiever bent. Echter brengt dit voordeel mij ook tot de nadelen van het thuiswerken. Het geen of via een scherm contact hebben met collega’s of de klant, het sociale aspect aan ons werk dat steeds belangrijker wordt, vloeit weg door het thuiswerken, en dit maakt het werk juist zo leuk. ‘’Even een praatje maken’’ doe je niet zo snel meer tijdens een online meeting en dit kan ten koste gaan van de relatie met de klant en je collega’s. Voor de starters maakt dit het nog lastiger doordat je collega’s minder goed leert kennen, terwijl dit juist essentieel is voor goede begeleiding en het opbouwen van een band. Het feit dat je niet bij elkaar in één ruimte zit zorgt voor een kloof, omdat je proactief moet bellen als je vragen of een discussiepunt hebt. Dit zal ten kosten gaan van de efficiëntie en de ontwikkeling van een starter. Kortom, thuiswerken is soms fijn, maar het kent met name op sociaal gebied grote nadelen.

Hoe nu verder?

De coronaperiode is (voor nu) achter de rug, maar hoe zal onze werkweek er nu uit gaan zien? Dit is een discussie die we zullen blijven voeren, omdat de meningen hierover verdeeld zijn. De ene persoon zal meer waarde hechten aan de vrijheid van het thuiswerken, en de ander heeft het sociale contact met de klant en collega’s hoog in het vaandel staan. Ik denk dat het voor starters wél belangrijk is om naar de klant te gaan of op kantoor te werken. Zelf heb ik namelijk gemerkt dat je zo een betere indruk krijgt van het werk en je door de intensieve samenwerking met collega’s een snellere ontwikkeling doormaakt. Echter, is het ook begrijpelijk dat de thuiswerkdag niet volledig verdwijnt, bijvoorbeeld op dagen waarbij besprekingen met meerdere klanten plaats moeten vinden of wanneer het werk zelfstandig verricht kan worden. Kortom: thuiswerken kent absoluut haar voordelen, maar voor het onderhouden van de relatie met de klant en de beste begeleiding en ontwikkeling van starters is werken bij de klant of op kantoor onmisbaar.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *