De redactie

Maatschappij

Artikel

Multitasking op werk

Iedereen herkent het wel, notificaties om je oren. WhatsApp bericht hier, mailtje op je laptop, belletje op je werktelefoon, moeder of vader die vraagt wat je wil eten. Ondertussen plannen wanneer je tijd hebt om te sporten met vrienden of fantaseren hoe je Netflix-serie gaat eindigen. Gedurende de dag zijn wij bezig met multitasking, het houdt niet op. De redactie van The Accountables hebben 12 handige tips opgesteld, waardoor je beter kunt focussen op de dingen die ertoe doen en je leven makkelijker te maken.

  1. Zet je notificaties uit op je laptop en op je telefoon. Als je niet afgeleid wordt, kun je beter focussen op de werkzaamheden waar je op dat moment mee bezig bent. Voordat je weer geconcentreerd bezig bent, heb je tijd nodig.
  2. Focus op 1 taak tegelijk, hierdoor zorg je ervoor dat je de taak efficiënter kunt uitvoeren en kun je een taak afstrepen op je lijstje.
  3. Bouw vaste pauzes in om je notificaties te lezen.
  4. Stel apparaatvrije tijden in op je iPhone.
  5. Lees op vaste tijdstippen je mail en werk je mail op dat moment bij. Hierdoor behoud je het overzicht over je mailbox en voorkom je dat je overladen wordt met informatie.
  6. Zorg voor afwisseling tussen taken. Wissel complexe en routinematige taken af.
  7. Communiceer duidelijk wanneer je werkt en dusdanig niet beschikbaar bent.
  8. Maak takenlijstjes voor jezelf. Op basis hiervan heb je een overzicht wat je moet doen gedurende de dag of de week. Daarnaast geeft het een goed gevoel als je taken kunt afstrepen.
  9. Maak een planning en houd je ook aan die planning.
  10. Bouw niet-storen momenten in gedurende dag, waarop je niet gestoord wil worden. Reageer gedurende die momenten niet op berichtjes of telefoontjes. Of nog beter: leg je telefoon helemaal weg tijdens focus tijden.
  11. Te veel multitasking geeft stress.
  12. Geef je ouders niet je werknummer, zo voorkom je dat je op belangrijke momenten gestoord wordt met de vraag wat je vanavond wil eten.

Gebruik social media ook om voordeel te behalen, zoals efficiënt gebruik van apps zoals Teams, Google Meet of Skype. In deze tijd is multitasking belangrijker dan ooit, waarbij het belangrijk is dat je blijft communiceren met iedereen.

Indien jullie aanvullingen hebben, horen wij het graag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *