Diana van de Mheen

Maatschappij

Kunnen accountants alleen een impact maken door het controleren van cijfers? No way!

Als accountant ben je de hele dag druk met het controleren van de jaarrekeningen van onze klanten, met het doel om een controleverklaring af te geven bij de gerapporteerde cijfers en om de maatschappij comfort te geven bij deze cijfers. Door het hectische bestaan van de accountant, waarbij het een race is van klant naar klant, sluipt de gewoonte erin dat wij ons alleen maar focussen op het controleren van de cijfers en is het soms lastig om de directe waardering / impact te ervaren in het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden. Wat ik af ten toe mis binnen ons beroep is de waardering en de impact die wij maken op de maatschappij. Het comfort geven bij de gerapporteerde cijfers is het grootste punt waar onze toegevoegde waarde ligt en het punt waar wij een impact kunnen maken. In dit artikel wil ik alleen ook stilstaan bij de andere mogelijkheden die er zijn om een maatschappelijke impact te maken.

Als accountant heb je een breed pallet aan expertise opgebouwd waarmee je op veel meer verschillende manieren een impact kan maken op de maatschappij dan enkel het controleren van de gerapporteerde cijfers. De kennis welke wij hebben opgebouwd kunnen wij bijvoorbeeld inzetten door het geven van gastlessen voor het Nationale Geldexamen op de basisscholen, sollicitatietrainingen voor immigranten /personen met een afstand tot de arbeidsmarkt, het helpen van ouderen op het gebied van digitale vaardigheden of het helpen van vluchtelingen. Daarnaast zijn er verschillende andere projecten in de Impact Foundation (red. Deloitte) waarmee je als accountant een impact kan maken op de maatschappij, zoals het opruimen van plastic in de Noordzee of het toepassen van de financiële kennis op verschillende topics.

Afgelopen jaar heb ik aan verschillende projecten meegewerkt, waarbij ik naast het audit werk ook op een andere manier een impact heb kunnen maken op de maatschappij. Een voorbeeld is dat ik een gastles verzorgd heb aan een groep 8 klas op de basisschool. Deze klas heeft meegedaan aan het Nationale Geld examen en de leerkracht van deze groep heeft gevraagd of ik een gastles wilde verzorgen. De gastles zorgt er aan de ene kant voor dat ik mijn kennis die ik heb opgedaan bij een Big-4 kantoor kan gebruiken om de kinderen wat bij te brengen over de waarde van geld. Aan de andere kant zorgt dit er ook voor dat ik andere skills kan ontwikkelen, welke mij verder zullen helpen als young professional.

De gastles begint altijd met een kleine voorstelronde waarbij de kinderen ook de kans krijgen om mij vragen te stellen hoe het is om accountant te zijn. Hierbij was ik voorbereid op een hoop verschillende vragen en had allerlei verhalen voorbereid om de kinderen uit te leggen wat een accountant in het dagelijks leven doet. Probeer namelijk maar eens on the spot aan een doelgroep van 11-12 jarigen uit te leggen wat een accountant eigenlijk de hele dag doet… De eerste vraag die ik echter kreeg was: ‘Mevrouw, doet het pijn om de hele dag op die schoenen te lopen?’ Deze vraag is voor mij kenmerkend voor de toegevoegde waarde die deze les voor ons als young professionals kan hebben. In de dagelijks gang van zaken binnen de kantoren werk je met veel mensen van dezelfde leeftijd en met de klant is er in de regel sprake van een professionele relatie. Het verzorgen van de geldles zorgt ervoor dat je nieuwe soft skills kan ontwikkelen: het communiceren met verschillende doelgroepen en je kennis op een manier communiceren zodat je de doelgroep bereikt. Een doelgroep van scholieren tussen de 11-12 jaar is een compleet andere doelgroep dan de gemiddelde audit klant welke wij tegenover ons hebben. Door het verzorgen van de geldlessen heb ik geleerd om de kennis die ik heb opgedaan op een andere manier over te brengen, waardoor ik de kinderen iets kan bijbrengen door me te verplaatsen in hun belevingswereld. Deze vaardigheid zal je ook verder helpen in moeilijke gesprekken met de klant of het opleiden van nieuwe collega’s. Daarnaast is het een hele zichtbare manier om een impact te maken op de volgende generatie en de waardering voor je werk krijg je er meer dan 100% voor terug. De kinderen leren tijdens de geldles hoe ze op een verantwoorde manier met geld om kunnen gaan, waarbij ook met name stil gestaan wordt bij de risico’s die bij geld komen kijken. Zo gaan we in op internetbankieren, de moderne oplichtingspratijken, zoals skimmen en oplichting via whatsapp/telefoon fraude, de verschillende verleidingen als het op geld aankomt en hoe geld lenen eigenlijk werkt. Tijdens deze les krijgen de scholieren dus een stoomcursus hoe ze verantwoord kunnen omgaan met geld.

Dus als je mij vraagt: Kunnen accountants alleen een impact maken met het controleren van cijfers’?’ is mijn antwoord: No way! Als accountant kan je op veel verschillende manieren een impact maken op de maatschappij waarbij je jezelf als young professional ook nog verder kunt ontwikkelen.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *