Fabienne van der Moolen

Maatschappij

Opinie

Hoe overleef ik de mening van …

Iedereen heeft een eigen mening. Deze mening kan positief dan wel negatief zijn. Wat de een leuk vindt, kan de ander verschrikkelijk vinden. Het kan moeilijk zijn om de mening van een ander te accepteren als het niet overeenkomt met jouw mening. Toch kan je er altijd voor zorgen dat je wel goed met een mening van iemand anders om kan gaan. Dit kan op verschillende manieren en verschilt per persoon. De meningen over accountants verschillen daarom ook per persoon. Aangezien je zelf dit werk doet, hoor je de mening van andere vaak en soms is het moeilijk om hier wat op te zeggen. Daarom in dit ‘Hoe overleef ik …’ artikel de mening van verschillende mensen om je heen over het accountantsberoep.

Mijn vrienden

Vrienden hebben bijna altijd een uitgesproken mening. Dit komt omdat je elkaar goed kent en dus alles kan zeggen. Voor vrienden is het vaak niet duidelijk wat ons werk precies inhoudt. Hierdoor kunnen vrienden een mening hebben die niet in overeenstemming is met de werkelijkheid. De meeste accountants die pas beginnen weten vaak ook niet goed wat het werk van een accountant nu daadwerkelijk inhoudt. De meeste studenten hebben het beeld dat je de hele dag achter je bureau zit op kantoor en naar je laptopscherm kijkt. De vragen en/of mening die wij vaak horen bij vrienden zijn opmerkingen zoals: “Is het niet saai werk?”, “Doe je niet de hele tijd hetzelfde?”, “Je doet alleen maar wat met cijfertjes toch?”. Als ik dit te horen krijg, probeer ik altijd zo goed mogelijk uit te leggen wat ik doe. Het grootste gedeelte kijk je wel naar cijfers, maar het is bijna nooit hetzelfde. Door de verschillende klanten en verschillende branches, die je hebt, kom je veel verschillende dingen tegen. Uiteindelijk kunnen ze het natuurlijk nog steeds saai vinden, maar dat is prima. Niet iedereen vindt hetzelfde leuk en als iedereen accountancy wel leuk zou vinden, zou er een wereld zijn met alleen maar accountants. Dat wordt op een gegeven moment wel saai. Het maakt het juist leuk dat iedereen andere dingen kan en hierdoor kan je ook nog van andere leren. Dus de tip hier: vertel je vrienden wat je nu wel doet op het werk, zodat zij hun vooroordeel kunnen veranderen!

 De maatschappij

De maatschappij heeft een mening over accountants. Het kan voorkomen dat je op internet een artikel leest over het accountancyberoep waar je het niet mee eens bent. Je kan ervoor kiezen op deze artikelen te reageren of niks te zeggen. Beide opties hebben voor- en nadelen. Indien je iets wil zeggen, is het belangrijk om te onthouden dat je niet alleen voor jezelf wat zegt, maar dat andere ook kunnen zien waar je werkt. Jouw mening kan dan gezien worden als de mening van jouw werkgever. Daarom is het belangrijk dat je jezelf hier bewust van bent. Een werkgever zit niet te wachten dat zijn werknemer ruzie gaat maken op het internet. Veel werkgevers hebben hierom een beleid opgesteld over hoe je om moet gaan met social media. Hierin staan regels waar een medewerker zich aan moet houden. Het belangrijkste bij de meeste werkgevers is dat je het netjes en professioneel moet houden. Hieruit kan altijd nog een discussie ontstaan, maar jij hebt het dan in ieder geval netjes gehouden.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om niet te reageren terwijl je wel een mening hebt.

Het blijft natuurlijk altijd interessant om te lezen hoe de maatschappij over accountants denkt. Juist als je hier meer inzicht in hebt, kan je de maatschappij beter bedienen. Het is duidelijker wat ze verwachten. Je kan je niet altijd aanpassen aan de maatschappij, er zijn gewoon regels en voorschriften waar je aan moet voldoen, maar het inzicht kan je al een stuk verder brengen. Tip: uiteindelijk is het belangrijk om je werk zo uit te voeren als hoe het is voorgeschreven. Dit is niet altijd wat de maatschappij verwacht, maar wel wat je moet doen. Als je je best doet, is dit in het belang van jouw werk, maar ook van de maatschappij.

Klanten

Iedereen heeft wel meegemaakt dat klanten allemaal anders zijn ingesteld op de komst van de accountant. De ene klant vindt het leuk als de accountant komt, de ander maakt het niet zoveel uit en sommige klanten vinden het verschrikkelijk als de accountant komt.

Het is niet moeilijk om met een klant om te gaan die het leuk vindt als de accountant komt, echter komen hier wel weer andere punten bij kijken. Als je het heel goed kan vinden met een klant, moet je toch professioneel blijven. Kom je een verschil tegen, dan moet je dit gewoon opnemen als verschil en niet denken: ‘Oh deze klant is altijd zo aardig tegen mij en doet zijn werk altijd goed, ik zie dit verschil door de vingers’.

Het is moeilijk omgaan met klanten die het niet leuk vinden als de accountant komt. Er kan een drempel zijn om bijvoorbeeld vragen te stellen aan de klant en dit kan weer zorgen voor vertraging in het werk. Zelf vond ik het ook wel eens moeilijk om naar een klant toe te stappen met vragen, helemaal toen ik net begonnen was. Dit werd na een tijd steeds minder omdat ik op een gegeven moment dacht: ‘Als de klant moeilijk blijft doen, hebben ze daar alleen maar zichzelf mee’. Wat ik hiermee bedoel is dat een klant moeilijk kan blijven doen bij vragen die je stelt, maar uiteindelijk hebben ze jou alsnog nodig voor een goedkeurende verklaring. Als je geen antwoorden op je vragen krijgt, kunnen de werkzaamheden niet afgerond worden en komt er dus geen verklaring. Deze instelling heeft mij heel erg geholpen om toch op klanten af te stappen. Hier is het ook altijd van belang om professioneel te blijven, laat je niet gek of onzeker maken van klanten.

Kom je er na een tijd achter dat je met een klant echt niet samen kan werken, dan kan je dit altijd aangeven aan een manager of partner boven je. Soms is het beter om niet meer voor die klant te werken en andere zullen dit, bij een goede uitleg, begrijpen.

 Collega’s

Op werk is natuurlijk iedereen bezig met accountancy. Hierdoor zul je niet zo snel hebben dat ze een hele andere mening hebben over accountants. Er kunnen zich natuurlijk wel ander soort meningsverschillen voordoen. Dit kan uiteenlopen van verschillende inzichten qua werkzaamheden tot moeite hebben om samen te werken. Op werk is het, net zoals op de meeste andere plekken, belangrijk om professioneel te blijven.

Een meningsverschil over werkzaamheden is bijna altijd een leermoment. Bij zo een meningsverschil, kom je andere inzichten tegen die je zelf misschien niet had bedacht. Het is belangrijk om te luisteren naar de onderbouwing van je collega en je eigen mening goed te onderbouwen. Tip: als jullie er uiteindelijk nog niet uitkomen, kan er bij iemand anders nagevraagd worden wat die ervan vindt.

Een moeizame samenwerking is lastiger op te lossen. Iemand kan niet zo snel iets aan zijn karakter veranderen en dit is ook zeker niet nodig. Tip: als je het durft, zou je aankunnen geven waarom je niet goed met die persoon kan samen werken. Misschien heeft diegene niet door hoe zijn gedrag overkomt op jou. Je kan dit het beste overbrengen door aan te geven hoe het voor jou voelt. Je valt die persoon dan niet aan op zijn gedrag, maar je legt uit hoe jij je erbij voelt. Ik zelf zou iets sneller aanpassen als ik weet dat iemand er geen goed gevoel bij krijgt dan dat iemand alleen maar zegt: ‘Je doet dit fout’.

De rode draad uit het artikel is dat jij zelf achter je eigen mening staat en deze op professionele en nette wijze kan overbrengen op andere personen. Zonder een eigen mening wordt de wereld al snel erg saai omdat we dan allemaal hetzelfde zouden zijn. Deze hoe overleef ik is geschreven om een kijkje in het hoofd te geven van de verschillende belanghebbenden in jouw omgeving als accountant. Hopelijk geeft dit artikel handvaten hoe zij anders kunnen denken over jouw werk dan dat jij dat doet!

Let op: dit artikel is gebaseerd op de mening van de redactie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *