Rick Voogd
Column
Hoe AI ons kantoorwerk verandert – bondgenoot of bedreiging?
Deze week zat Alexander Klöpping bij Eva Jinek aan tafel. Hij liet zien hoe hij in tien minuten een virtueel team van AI-agents een volledige marketingcampagne kon laten opzetten — een taak waar een reclamebureau met diverse specialisten normaal gesproken minstens een week voor nodig heeft. AI is geen hype meer. Het heeft een reële impact op het bedrijfsleven, daarom is het niet langer de vraag óf andere sectoren zullen volgen, maar wanneer.
Dat is confronterend. Zeker als je, net als ongeveer 2,8 miljoen andere Nederlanders, je werk grotendeels achter een scherm uitvoert. Waar robots het repeterende fabriekswerk hebben overgenomen, dreigt AI hetzelfde te doen met repeterend kantoorwerk. Draait jouw werk vooral om lijstjes afvinken, gegevens structureren, cijfers analyseren of teksten samenvatten? Dan wordt het tijd om je af te vragen hoelang jouw functie nog toekomstbestendig is. AI kan dit werk sneller, goedkoper én nauwkeuriger uitvoeren. Wat we nu zien, is geen tijdelijke hype, maar een kentering in hoe we werken. Een verschuiving die het werk van kantoortijgers fundamenteel zal veranderen.
Niet alleen het werk van marketeers zal radicaal veranderen. Ook functies in de financiële hoek ontkomen niet aan deze golf. Mensen met repeterende werkzaamheden tegen een hoog uurloon zijn een gemakkelijk doelwit voor vervanging door AI-agents: digitale collega’s die speciaal zijn ontworpen om specialistische taken volledig zelfstandig uit te voeren. Deze agents worden razendsnel beter en slimmer. Binnen drie tot vijf jaar zijn ze waarschijnlijk in staat om het werk van een fysieke medewerker minstens net zo goed, maar in een fractie van de tijd, uit te voeren. Vanuit bedrijfsmatig perspectief is het dan ook een no-brainer om deze technologie te omarmen.
Stel je voor: een AI-agent verwerkt in sneltreinvaart de inkomende facturen in de financiële administratie. Een tweede agent stelt de maandelijkse specificaties op en controleert het grootboek op afwijkende boekingen. En een derde, onafhankelijk opererende AI-agent, neemt de rol van accountant op zich. Deze agent controleert het jaarverslag en toetst deze aan de geldende wet- en regelgeving. Accountantscontroles kunnen zo sneller, betrouwbaarder en goedkoper uitgevoerd worden. De klant betaalt minder, de kwaliteit stijgt en de maatschappelijke waarde van het jaarverslag neemt toe. Alleen maar voordelen dus.
Toch roept deze ontwikkeling ook angst op. Wat als jij straks overbodig bent? De realiteit is dat weinig mensen gelukkig worden van eindeloos repeterend werk. Laat AI daar nou net bij kunnen helpen. Als 80% van de saaie taken kan worden overgenomen, blijft er meer tijd over voor de interessante 20%: de taken die creativiteit, empathie of strategisch inzicht vragen. Natuurlijk zal een deel van de kantoormedewerkers overbodig worden. Maar dat opent ook de deur naar nieuwe rollen, of een functie elders.
Want wat kun je doen als je functie écht verdwijnt? Dan rest de stap naar werk dat AI voorlopig nog niet aankan. Denk aan monteurs, loodgieters, installateurs — beroepen waar al jaren tekorten zijn, maar die vaak ondergewaardeerd worden. Misschien zorgen de huidige technologische ontwikkelingen juist voor een kentering in die waardering en krijgen deze vakmensen eindelijk de maatschappelijke status die ze verdienen.
Het kantoorwerk verandert, dat staat buiten kijf. AI is geen verre toekomstmuziek meer, maar een realiteit die ons werk nu al beïnvloedt. Wil jij met je hoofd blijven werken, dan is het aan jou om deze AI-ontwikkelingen te omarmen, ermee te leren werken en jouw rol opnieuw te definiëren. Doe je dat niet, of doe je het te laat, dan doet iemand anders het wel.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!