Arif Dursun

Zelfontwikkeling

Artikel

De toegevoegde waarde als corrector

Wie ben ik?

Ik ben Arif Dursun. Sinds 2014 ben ik werkzaam bij KPMG, zowel in de audit als in de advisorypraktijk. Op mijn RA-titel moet ik nog een paar maanden wachten omdat ik net mijn 6e semester van de praktijkopleiding ben ingegaan. Voor KPMG heb ik ruim 5 jaar in de accountancy gewerkt, in de samenstelpraktijk. Dit was een duaal traject tijdens mijn hbo-opleiding. Tot september 2019 heb ik gewerkt in de assurancepraktijk, mijn klantenportefeuille bestond uit vastgoedklanten in de financial services-sector. Vanaf september 2019 ben ik overgestapt naar Advisory. Hier ben ik verantwoordelijk voor de implementatie van IFRS bij klanten en daarnaast ben ik verantwoordelijk voor complexe accountingvraagstukken.

Hoe ben ik hier op gekomen?

Ik ben theoretisch afgestudeerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Het vak Audit & Assurance heeft een positieve indruk op mij achtergelaten. Ik heb toen in korte tijd heel veel geleerd en ik haalde veel plezier uit het bezig zijn met NV COS. Een collega adviseerde mij om als corrector aan de slag te gaan. Zodoende heb ik contact gezocht met Aleks Kayhan, partner bij EY en docent Audit & Assurance aan de Vrije Universiteit. Hij heeft mij in contact gebracht met de coördinator van het vak en ik kon na een half jaar al beginnen als corrector.

Wat doe ik nou precies?

Het nakijken van casussen is een wekelijkse activiteit. Elke week worden er casussen ingeleverd door de studenten voor het vak Audit & Assurance. De studenten hebben een deadline om dit voor dinsdagavond in te leveren. Ik zit in een groep met twee andere correctoren, in de groep ben ik verantwoordelijk voor het maken van een indeling van de casussen. Op de woensdag check ik op Canvas welke studenten de casussen hebben ingeleverd en maak een indeling. Een groep bestaat uit ongeveer 15 studenten.

Nadat ik de indeling heb gemaakt, stuur ik deze op naar de andere correctoren. Zo weten zij welke casussen zij dienen na te kijken.

Vrijdagochtend vinden de colleges plaats, waarin de uitwerking van de casussen wordt besproken. Ik dien voor vrijdag de casussen te hebben nagekeken zodat studenten kennis kunnen nemen van het resultaat en inhoudelijke comments.

Vaak heb ik in mijn agenda 2 uurtjes gereserveerd voor de woensdag/donderdag om de casussen na te kijken.

Eerst lees ik de casus en de correctierichtlijnen door, daarna begin ik met het nakijken. De Vrije Universiteit Amsterdam heeft een Canvas-portal waarin ik mijn comments in een volledig digitale omgeving kan plaatsen. Deze comments zijn alleen zichtbaar voor de student en voor mij als corrector. De uitwerking, inclusief comments, deel ik voorafgaand aan het college met de docent. Hierdoor blijft de docent geïnformeerd over de voortgang van zijn of haar studenten in de loop van de weken.

Waarom doe ik dit? Wat is de toegevoegde waarde?

De tijd en energie die je erin steekt, en de ontvangen vergoeding, is niet de reden waarom ik dit doe. Hieronder heb ik een opsomming gemaakt van de redenen waarom ik het belangrijk en nuttig vind om dit werk te doen:

  • Binding universiteit: Ik vond de periode op de universiteit de mooiste periode in mijn (studie)carrière. We moesten er keihard voor werken, maar ik heb ook veel lol gehad. Ik spreek nog vaak af met medestudenten die ik als vrienden beschouw. Verder is de universiteit een mooie omgeving. Het voelt goed als je er bent, het is mooi om te zien hoe iedereen bezig is met zijn eigen ontwikkeling. Je komt in een omgeving waar iedereen hoog opgeleid is/wil zijn en keihard werkt om iets te maken van zijn leven. Hierdoor wil ik de binding met de universiteit blijven houden.
  • Het vak verder ontwikkelen: Het vak Audit & Assurance vind ik oprecht een leuk vak, dus ik ben hier intrinsiek voor gemotiveerd. Ik denk dat ze hierom ook dit vak voor het laatst hebben bewaard. Bovendien wil ik accountant worden en wil ik een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van dit vak op de universiteit. Dit doe ik nog te weinig, maar op den duur zou ik ook betrokken willen zijn bij de ontwikkeling van studiemateriaal (aansluiten actualiteit, IT, digitalisering van lesmateriaal).
  • Studenten verder ontwikkelen: Eén van mijn doelen in dit leven is mensen verder helpen in hun ontwikkeling. In de privésfeer doe ik dit al door jongeren te begeleiden in hun studieontwikkeling. Dit is voor mij een mooie mogelijkheid om studenten te motiveren en kritische vragen te stellen over hun ingeleverde casussen, zodat zij uiteindelijk gaan slagen voor hun examen.
  • Up to date blijven: Ik werk bij KPMG, en KPMG heeft haar eigen Audit Methodologie. Dit is wel gekoppeld aan NV COS, maar toch met eigen invulling. Tijdens het nakijken wordt ik gedwongen om in de NV COS te kijken. Dit zorgt ervoor dat ik up to date blijf. Verder is dit goed voor mijn ontwikkeling als toekomstig accountant.
  • Mooie stap richting docentschap: Op den duur zou ik willen doceren. Om direct aan de slag te gaan als docent, vind ik nog te spannend. Dit is een mooie tussenstap.
  • Review skills ontwikkelen: Hoe hoger je in je eigen organisatie komt, hoe meer je moet gaan reviewen. Door casussen na te kijken (te reviewen) ontwikkel je al de nodige skills hiervoor. Dit is mooi meegenomen.
Nadeel

Ik zie eerlijk gezegd weinig tot geen nadelen. Het kost tijd, maar dit is een investering in jezelf, in het vak en in de toekomstige accountants.

Aanrader

Als je binding hebt met het vak en het belangrijk vindt om de accountants van de toekomst te ondersteunen in hun opleiding, is het correctorschap een aanrader.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *