Jasmijn de Vries

Column

Busy season: balanceren tussen teamgevoel en well-being

Het is ondertussen al medio februari, oftewel middenin busy-season. De drukke periode, de piek in werkzaamheden voor accountants. De periode waarin we tot in de late avonden werken, de sushi-diners op kantoor aanwezig zijn en we worden weggestopt in achterkamers bij klanten om vinken zetten.

Teamgevoel creëren

Maar toch vinden veel accountants dit ook een leuke periode. Je werkt immers nauw samen met je collega’s, spendeert veel tijd samen en creëert als team het gevoel van voldoening wanneer de controleverklaring is afgetekend. Maar ook leveren we in deze drukke periode een grote bijdrage aan de klanten en het maatschappelijk verkeer, dat blijft immers ons bestaansrecht.

Welzijn van accountants onder de aandacht

Tegelijkertijd komt er steeds maar aandacht voor het welzijn van accountants in busy-season door de accountantskantoren. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen maar is het gevolg van een breder beleid dat al enkele jaren geleden is ingezet door zowel werkgevers, verzekeraars en arbodiensten. Verzuimpreventie is een belangrijk punt binnen dit beleid. Zo zegt een HR specialist bij Deloitte “Er is veel meer aandacht voor het welzijn van werknemers en het is intern ook veel meer geaccepteerd om het gesprek daarover te voeren.” (Koopmans, 2021)

De actualiteit van de verzuimcijfers

Als er veel aandacht wordt besteed aan verzuimpreventie kan verondersteld worden dat de verzuimcijfers erg hoog zijn. Echter, niks is minder waar. Zo blijkt uit de verzuimcijfers van 2020 van de arbodienst ArboNed dat bij grote en middelgrote accountantskantoren het verzuimpercentage tussen de twee en drie procent schommelt. Bij kleine kantoren tot circa vijftien werknemers ligt dat zelfs nog wat lager. Het verzuimpercentage is daarmee aanzienlijk lager dan het algehele landelijk gemiddelde van 4,4 procent (Koopmans, 2021).

Deze verzuimcijfers zijn erg positief. Echter, volgens verzekeringsmakelaar Aon blijkt dat één op de zes werknemers burn-out achtige klachten heeft. Ook ik zie om me heen dat er steeds meer, vooral jonge collega’s thuis zitten met een burn-out of burn-out gerelateerde klachten. Dit staat haaks op het verzuimpercentage, je zou immers verwachten hoe meer burn-outklachten hoe meer ziekmeldingen.

Communicatie is key

We hebben al eerder een artikel geplaatst waarin wordt ingegaan op of een burn-out een generatie-z probleem is. In dit artikel constateerde we dat voornamelijk communicatie van belang is (Zahoer, 2023). Uit bovenstaande cijfers blijkt dat dit meer dan passend is. Dit wordt veroorzaakt doordat we ons niet ziekmelden, omdat we weten waar we aan zijn begonnen, we ons willen bewijzen en ons team niet in de steek willen laten, we doen het immers samen. Gevolg is echter dat we blijven doorgaan tot het niet meer houdbaar is en we thuis belanden met een burn-out(klachten).

Ondanks alles vergeet niet een beetje te genieten van busy season, de gezellige gesprekken bij het sushi-diner, het teamgevoel en uiteindelijk het gevoel van voldoening. Het is een hele leerzame, drukke maar ook een gezellige periode waarin je collega’s op een andere manier leert kennen. Geniet ervan, maar communiceer als het wat minder gaat ook dat is van belang om het teamgevoel te behouden.

Literatuurlijst

Koopmans, L. (2021, Juni 23). Druk? Ja. Ziek? Nee . Opgehaald van accountant.nl: https://www.accountant.nl/magazines/accountant-2021-nr.-3/druk-ja.-ziek-nee/

Koopmans, L. (2021, April 8). Hoge werkdruk, maar laag verzuim bij accountantskantoren: hoe kan dat? . Opgehaald van accountant.nl: https://www.accountant.nl/achtergrond/2021/4/hoge-werkdruk-maar-laag-verzuim-bij-accountantskantoren-hoe-kan-dat/

Zahoer, W. (2023, November 23). Burn-outs: een Generatie Z probleem? . Opgehaald van The accountables: https://www.theaccountables.nl/burn-outs-een-generatie-z-probleem/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *