Cultuur

Interview

Bottom-up beleving cultuur

Cultuur in organisaties wordt divers beleefd. Hoe is de bottom-up beleving? The Accountables spraken hierover met een starter die ongeveer 2 jaar werkzaam is bij een accountantsorganisatie. Hoe is haar beeld van de cultuur in die 2 jaar veranderd?

Wat was je verwachting van een accountantsorganisatie voordat je in dienst kwam?

“Voordat ik ging werken bij een accountantsorganisatie, had ik het beeld dat er in teamverband werd gewerkt. Daarnaast hoorde ik dat er in verschillende teams aan verschillende klanten werd gewerkt. Ook had ik het beeld dat er een hiërarchische cultuur heerst, door de diversiteit aan functies binnen de organisatie.”

Wat was je visie richting managers en partners toen je net in dienst kwam?

“Mijn visie was dat je als starter niet veel te maken zou hebben met managers en partners, doordat zij een hogere functie hadden dan ik. Ik had de verwachting dat ik vooral zou samenwerken met controleleiders. Ik voelde een drempel om naar een manager of partner te stappen als ik een vraag had over een onderwerp. Ik verwachtte dat ik niet serieus genomen werd, doordat ik een starter was. Ik had nog onvoldoende kennis en ervaring, waardoor ik de stap zetten naar een manager of partner moeilijker vond dan ik had gedacht.”

Is je visie bevestigd na afloop van je eerste jaar in dienst?

“Nee, mijn visie bleek helemaal fout te zijn. Als starter heb ik al veel met managers samengewerkt en ik kreeg ook het gevoel dat ik serieus werd genomen. Het feit dat ik nog niet veel ervaring heb, is niet relevant gebleken. Zeker na mijn eerste jaar merkte ik dat ik meer samenwerk met de managers en partners op de opdrachten en dat ik een vaktechnische discussie kan voeren op niveau. Dit motiveert mij en geeft mij het gevoel dat zij geloven in de junior-collega’s. Ik merk echt dat ze mijn kennis willen vergroten.

Managers en partners zijn heel benaderbaar en staan open om mijn vragen te beantwoorden. Tot nu toe heb ik nog niet meegemaakt dat ik door werd verwezen naar andere teamleden, omdat mijn vraag niet urgent genoeg was.”

Heb je concrete voorbeelden?

“Laatst had ik een bespreking met een partner over de uitgevoerde berekeningen van de waarderingsspecialisten die wij hadden ingezet tijdens de controle. De partner had hier vragen over en was direct naar mij toegestapt om die te bespreken. Door de discussie en de kritische vragen die de partner stelde, leerde ik meer over de waarderingsmethoden.”

Heb je tips voor andere starters?

“Ik zou andere starters willen aanraden om vooral niet bang te zijn om vragen te blijven stellen. Doordat je veel vragen aan het begin stelt, vergaar je veel kennis en dit kan je je hele loopbaan gebruiken.

Senior-teamleden moedigen het ook juist aan om veel te blijven vragen, ondanks een wellicht groot functieniveau-gap.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je meewerken met The Accountables?

Neem contact met ons op en doe mee!

DEZE WEBSITE WORDT MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR NYENRODE BUSINESS UNIVERSITEIT
IN SAMENWERKING MET DE VERENIGING VAN ACCOUNTANCY STUDENTEN