Summercourse De Robuuste Accountant

Zelfontwikkeling

Artikel

Blijf altijd bij jezelf

Het 1e studiejaar van de bachelor Accountancy is alweer voorbij. Wat ging het razendsnel. Ik herinner mij nog goed dat we tijdens het introductieweekend werden geïndoctrineerd met de term ‘de Robuuste Accountant’, het werd aangeprezen als een ideaalbeeld dat we onszelf allemaal als doel moesten stellen. Het leek wel propaganda.

Het is dan ook niet zo gek dat je al vanaf je eerste week met afkeer reageert wanneer een van je docenten het weer heeft over ‘de robuuste accountant’. “Nee, he, het is weer zo ver”. Die reactie is geheel begrijpelijk. Wij zijn niet voor niets de generatie die zeker weten zelf wel bepaalt wie of wat we willen worden. Onthoud dat de Robuuste Accountant slechts een waardenprofiel is dat richtlijnen geeft, maar dat je uiteindelijk zelf moet voelen wie je denkt en wilt zijn!

En de ruimte om dit te onderzoeken was er ook dit jaar. Wat zijn je eigen ideeën en inzicht van een robuuste accountant? In de summercourse De Robuuste Accountant heb ik kennis mogen maken met de aanverwante thema’s binnen de robuuste accountant en hebben we klassikaal ons eigen waardenprofiel van ‘de Robuuste Accountant’ mogen invullen. Wij – de studenten van nu – mochten dus zelf betekenis geven aan de term: ‘De Robuuste Accountant’. Want wat vinden wij nou eigenlijk dat een robuuste accountant moet zijn?

Kernwoorden waren: passie, Luisteren/Samenvatten/Doorvragen, Vaktechnische kennis, enthousiasmeren, respecteren, kwaliteit en integriteit, en ga zo maar door.

Zelf moet ik bekennen dat ik er niet zo van houd mij te conformeren aan een bepaald opgemaakt profiel. Ik haal liever de leerpunten eruit die mij aanspreken om die vervolgens zelf betekenis te geven. Ik ben namelijk van mening dat geluk en succes in het leven draait om persoonlijke ontwikkeling en niet zozeer om de ontwikkeling tot een ideaal profiel. Om dit toe te lichten zal ik enkele thema’s van de summercourse bespreken die mij het meest aanspreken en wat deze voor mij betekenen.

Integriteit – Typisch een woord dat interessant klinkt, maar wat houdt het nou eigenlijk in? De heer Sjors van Houten, spreker tijdens de summercourse, koppelde daar twee waardevolle kernpunten aan:
1. Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
2. Wat doe jij als een ander niet kijkt?

Het eerste punt is een klassiek gezegde dat we allemaal kennen, maar toch binnen elke groep van de samenleving een andere betekenis heeft. Als mooi voorbeeld noemde Van Houten integriteit binnen de Hell’s Angels. Snitches worden niet getolereerd. Mocht een van de leden een regel of wet overtreden, dan zwijgt een ieder. De Hell’s Angel is integer als hij zijn mond dicht houdt.
Als je daarentegen een lid van een controleteam bent en je komt erachter dat jouw controleleider enkele risico’s heeft doorgestreept, omdat er te weinig tijd en budget is om deze uitvoerig te controleren, houd je dan ook je mond dicht? Is dat wel zo integer?

Het tweede punt raakte mij nog meer. Stel je zelf eens oprecht die vraag: ‘Wat doe jij als er niemand kijkt’?.

Mijn conclusie is dat integriteit niet een houding is die je aan kunt nemen zoals zelfverzekerdheid, nonchalance of onverschilligheid dat bijvoorbeeld wel zijn. Integriteit moet een kernwaarde voor jezelf zijn, een waarde met betekenis in je leven, een waarde waaraan je graag wil voldoen. Openheid en eerlijkheid zijn daarbij van groot belang.

Overtuigen – Zowel in het college waarin wij ons eigen waardenprofiel van De Robuuste Accountant opstelden, als in het programmaonderdeel ‘debatteren’ was communicatie en dialoog een belangrijk onderwerp.

Wist je dat je overtuigingskracht allereerst wordt bepaald door je uitstraling?
De heer Peter van der Geer legde het uit middels Aristoteles’ middelen van overtuigen: ethos, pathos, logos.
Zien: uitstraling: hoe sympathiek ben je, hoe doelgericht en hoe zelfbewust?
Voelen: passie, inlevingsvermogen: raak je mij?
Horen: verhaal + argumenten: deskundigheid en logische beredenering.

Ik realiseerde mij dat ik ook op deze manier waarneem, toen ik terugdacht aan het eerste college BIV dit jaar. Op het moment dat de docente binnen komt lopen, heb ik al een beeld bij haar gekregen door enkel en alleen haar uiterlijk. Ze draagt een beige jasje met geplooide mouwen en een rok in dezelfde bescheiden kleur. Ook draagt ze geen make-up. Ik had meteen een verwachting: die mevrouw komt vast uit een kleiner wat ouderwets dorp, de bible belt misschien?

Als ze zichzelf voorstelt, is ze veel te enthousiast, direct en open voor een conservatieve docent. Mijn beeld van haar is even in verwarring.

Vervolgens zet ze twee speelgoedauto’s op tafel. Een Porsche Boxter en een klassieke blauwe Alfa Romeo. Ik heb geen verstand van auto’s, maar zie wel meteen dat dit twee gave auto’s zijn. Ze laat ons een stukje van zichzelf zien en wint meteen sympathie van de klas. Ik raak nog meer in verwarring.
Als introductie van het vak legt ze bestuurlijke informatieverzorging uit middels het besturen van een auto. Ze weet droge stof om te zetten in begrijpelijke stof waar wij, eerstejaars studenten die een leaseauto rijden, raakvlak mee hebben.
Inmiddels 15 lessen verder heeft zij mij overtuigd van haar kracht en capaciteit als docent. En elke keer weer denk ik eraan dat mijn eerste waarneming (de stoffige docent) totaal niet klopte. Ze is een van de beste docenten die ik op Nyenrode heb gehad. Ik realiseer mij nu het belang van uitstraling, maar besef ook heel goed hoe vertekenend dit kan zijn.

Geef een ieder dus een kans om te laten zien wie ze echt zijn, maar wees je ook bewust van hoe anderen jouw waarnemen zodra ze je zien.

Zoektocht naar het goede
Tijdens het college van de heer Dick Meester over de beginselen van ethiek introduceerde hij verschillende stromingen met betrekking tot ethisch handelen en keuzes maken. Er werd onderscheid gemaakt in: plichtethiek, handelen op basis van redelijke principes (Kant); utilisme, handelen met de gevolgen in gedachten en met het algemeen nut als uitgangspunt (Betham); en deugdenethiek, dat uitgaat van de intenties van de verrichtte handelingen (Aristoteles en Acquinas).

Ook dit college gaf mij meer inzicht in mijzelf, want – inderdaad – er is een stroming die het meeste past bij mijn manier van handelen en keuzes maken. Ik richt mij vooral op wat de gevolgen van iets zijn, op wie het impact heeft en wat ik ermee bereik. Soms denk ik zoveel na over de gevolgen dat ik verzand in al die verschillende perspectieven en mogelijkheden. Het weerhoudt mij er weleens van om mijn gedachten daadwerkelijk om te zetten in actie.

Mijn uitdaging is dus om iets minder over de gevolgen na te denken, en mij meer te richten op mijn intenties (wat wil ik bereiken), en meer ruimte te geven voor mijn principes (handelingen die goed voelen).

Don’t waste it
De summercourse De Robuuste Accountant bevatte dus absoluut veel leerzaams. Niet alleen over wat de ‘robuuste accountant’ is, maar veelal over mijzelf en heeft mij doen nadenken over wat ik belangrijk vind. De cursus werd afgesloten op ludieke wijze met een leuke taalquiz, spellen en een inspirerende speech van Steve Jobs. Graag zou ik met een van Jobs boodschappen willen afsluiten, die hopelijk mijn verslag in een zin beschrijft: “Your time is limited, don’t waste it living someone else’s life!”.

Bachelor Accountancy student

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *