Accountancystudente Gizem Canli in de finale van de ‘Rotterdam 100’

Toen accountancystudente Gizem Canli op My.Nyenrode de uitnodiging zag om deel te nemen aan de ‘Rotterdam 100’ had ze net een huis gekocht in Rotterdam. De uitnodiging was afkomstig van burgemeester Aboutaleb en enkele grote namen werden vermeld als partners, zoals ABN Amro en Port of Rotterdam. Gizem voelde zich aangesproken en uitgedaagd en meldde zich daarom aan voor de competitie.

Rotterdam Most Excellent
In de competitie ‘Rotterdam 100’ werken 100 studenten en young professionals aan innovatieve ideeën voor de stad en de haven. De winnaars worden benoemd tot ‘Rotterdam Most Excellent’ en winnen een trip naar Boston en een aanbevelingsbrief van burgemeester Aboutaleb en voormalig minister-president Balkenende. Naar aanleiding van de motivatie die sprak uit haar online aanmelding werd Gizem uitgenodigd voor een individuele pitch. Ze was door naar de 24 Hour Creation Battle en werd zo één van de ‘Rotterdam 100’.

24 Hour Creation Battle met 1 powernap
Voor de 24 Hour Creation Battle werden de 100 deelnemers verdeeld in teams van vier of vijf. De teams kregen een business case toegewezen die ze tijdens de battle moesten uitwerken en presenteren voor één van de business partners van de ‘Rotterdam 100’ competitie. Tijdens een ‘24 Hour Creation Battle’ werkten Gizem en haar team aan de business case voor ‘Rotterdam Partners’, een organisatie met als doel de Rotterdamse en regionale economie te versterken. Die 24-uurs-battle duurde inderdaad 24 uur. Gizem: “We begonnen om vier uur ’s middags en om vier uur de volgende dag was de presentatie. We hebben wel een powernap gedaan van 40 minuten en ’s nachts hebben we een kickboks-training gevolgd om weer energie te krijgen. Achteraf snap ik niet hoe ik het heb volgehouden, maar het was heel erg leuk en leerzaam om mee te maken!”

Haar voor kussens en kunstmest
Ze moesten een business case bedenken voor een circulaire economie, waarin je alles hergebruikt. “Ons idee was om afgeknipt haar op te halen bij kapsalons. Dat haar kan gebruikt worden om dekens en kussens te vullen, maar ook voor het maken van kunstmest. Rotterdam Partners vond het een bijzonder idee en was ook onder de indruk van onze samenwerking en de diversiteit van ons team. We doen inderdaad heel verschillende studies: in ons groepje zit een marketingstudent, iemand die logistiek studeert en een student van de TU Delft. Zelf draag ik met mijn accountancy-achtergrond vooral de financiële kennis bij die handig is bij het uitwerken van zo’n business case.”

Patent
Rotterdam Partners selecteerde Gizems team voor de finale op 7 juni. Ze zijn drie maanden lang bezig geweest met het uitwerken van een nieuwe business case. Het idee is nog geheim, maar Gizem kan wel vertellen dat de student van de TU Delft hun idee heeft besproken met professoren van die universiteit en dat zij erg enthousiast waren: “Ze raadden ons aan om patent aan te vragen, maar we zijn geen van allen van plan om hier een eigen bedrijf in te beginnen.” Ze werken nu samen toe naar de finale en hebben maandelijks een meeting met Rotterdam Partners waarbij ze hulp en feedback krijgen.

Get in the Ring
Naast het team van Gizem staan er nog drie andere teams in de finale, de ‘Get in the Ring pitch competition’. Tijdens de finale is er ook een keynote door burgemeester Aboutaleb en een intermezzo door Teun van de Keuken, stichter van Tony’s Chocolonely. De verwachting van Gizem is zeer positief: ‘We hebben een innovatief idee en we zijn bezig met een leuke presentatie”. Ze zou medestudenten zeker aanraden een volgende keer mee te doen aan deze competitie: “Het is intensief en het kost veel tijd, maar het is ontzettend goed voor je persoonlijke ontwikkeling.”

De finale is op dinsdag 7 juni van 15.00-17.00 uur op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Zie voor meer informatie de website van Rotterdam 100.


Gebruikers die dit bericht leuk vinden:

  • Renske Siskens
Meer lezen Onderwerp insturen Aanmelden nieuwsbrief

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Uw email zal niet zichtbaar op de site zijn.