MENU
  

Tijd om op te staan!

Iedereen binnen de accountancy kent het: het geneuzel van de nieuwe software-installaties, nieuwe tools en handreikingen die worden uitgebracht wanneer je nét de oude hebt gebruikt, nieuwe applicaties die live gaan die nog onderhevig zijn aan allerlei disfuncties en fouten. En dat allemaal terwijl je onder druk van deadlines moet werken. Hoe vaak zeggen wij dan tegen onszelf: ‘Laten we het oude bekende maar gebruiken, dat werkt effectiever en efficiënter!’ Wij blijven in onze comfortzone, zonder ons op dat moment te realiseren dat de zogeheten comfortzone na een tijdje eigenlijk helemaal niet meer zo comfortabel is… Juist, en daarom zijn wij aan het veranderen.

De termen vliegen ons om de oren… artificial intelligence, data-analyse, robotics, machine learning, blockchain en andere cognitieve technologieën. Dit moet de toekomst zijn, dit is de toekomst. Waarom is dit de toekomst voor accountants? Wij moeten veranderen, met de tijd mee gaan, en het allerbelangrijkst, wij moeten maatschappelijk relevant blijven. Dit is geen nieuws, want dit is voor elke accountantsorganisatie allang bekend. Maar waarom blijft er steeds veel media aandacht voor ‘de accountants die blijven hangen in de ouderwetse werkwijzen’ of dat ‘accountancy en innovatie niet samen gaat’? Vernieuwen en veranderen is vallen en opstaan. Vallen is al veel gedaan, wij kruipen omhoog en nu moeten wij opstaan.

Wij zijn aan het veranderen en de succesfactor voor het veranderen is vernieuwen. Vernieuwen kost tijd en geld en gaat niet zonder vallen en opstaan, maar het is nodig en daarom zijn wij hier ontzettend hard mee bezig. De kwaliteit moet omhoog en het vertrouwen moeten wij (terug)winnen. En laten wij niet vergeten, wij moeten maatschappelijk relevant blijven, een lerend beroep vertegenwoordigen en onze accountantstitel dragen als een sterk merk, aldus de Vernieuwingsagenda van de NBA.

Paar problemen. Vernieuwen is eng. Vernieuwen gaat niet zonder falen. Vernieuwen lost niet alle problemen op. Vernieuwen kost tijd, energie en geld. Vernieuwen vereist specifieke kennis.

Ja, vernieuwen is eng. Vooral omdat wij onder een vergrootglas liggen van de toezichthouders, klanten, media en andere kritische toeschouwers die altijd wel een mening hebben. Desalniettemin gebruiken wij alle aandachtspunten, handvatten en kritieken om deze als leidraad te nemen om onszelf weer naar een hoger niveau te tillen. Waarom vinden wij vernieuwen eng als het oude blijkbaar niet voldoende is? Juist. Stap uit die comfortzone, neem een sprong in het diepe.

Technologische vernieuwingen gaan de mens niet vervangen in het beroep, een punt waar vele accountants onder ons toch een beetje bang voor zijn. Wij hoeven niet bang te zijn, de techniek gaat ons alleen maar goed ondersteunen. De kracht van vernieuwen is de kracht om jezelf opnieuw uit te vinden. Onze rol binnen het kader van de werkzaamheden van de accountant verandert. Technologische tools worden ontwikkeld door mensen, verbeterd door mensen en worden slimmer door mensen. Mensen zijn de sleutel voor het succes van vernieuwen, niet de tools.

Vernieuwen gaat niet zonder falen en fouten worden gemaakt, maar dit zijn lessen en zonder fouten wordt er niet geleerd. Er moet lef getoond worden en wij moeten deze vernieuwingen durven toe te passen zonder bang te zijn om te falen. Om stappen naar voren te zetten moet je weleens een stapje achteruit doen. En dat is helemaal niet erg.

Vernieuwen lost niet alle problemen op. Nee, maar als je niet ergens begint kom je er nooit. Neem nou even als voorbeeld de recente publicaties over de te hoge werkdruk onder jonge accountants. Dit is niet met één middel op te lossen, zeker niet, maar door uitbestedingen van procesmatige en tijdrovende data-analyses aan technologische snufjes kunnen wij het onszelf wel een stukje aangenamer maken en onze tijd anders besteden en anders indelen. Handmatige en procesmatige taken laten uitvoeren door slimme tools gaan zeker bijdragen aan het drukken van uren.

Een ander veel genoemd probleem, waar veel accountants zich in zullen vinden, is dat vernieuwen en veranderen tijd en geld kost en daarom is het vaak makkelijk om het maar even niet te doen. Dat komt de volgende keer wel, en dat zeggen we de volgende keer weer. Want we zijn druk, heel erg druk. Word je eens bewust van het feit dat als wij wél wat tijd en geld steken in vernieuwen aan de voorkant, dat wij aan de achterkant minder werk hebben. Niet alleen minder werk, maar ook minder procesmatig werk. Vernieuwen is een proces van denken, bouwen, testen en verbeteren. Dit gaan en moeten wij doen, want zonder tijd en geld te investeren, blijf je altijd hangen in hetgeen je doet en dat is niet meer goed genoeg.

En laten wij dan nog niet eens beginnen over het feit dat de klanten mee moeten gaan in de ontwikkelingen. Het is makkelijk om soms verwijten te maken naar de klant, maar neem deze nou eens mee aan de hand. Zonder onze klanten mee te nemen in de ontwikkelingen die wij als accountantsorganisatie doormaken, en zonder introductie van de technieken en tools die wij ontwikkeld hebben en willen toepassen, gaat de implementatie ook niet op rolletjes lopen. Wij kunnen dan wel zover zijn, maar als de klanten er niet klaar voor zijn, worden wij teruggehouden.

Het mooie van de vernieuwingen in de accountantssector is eigenlijk dat accountants nog exact hetzelfde blijven doen… vertrouwen toevoegen aan de maatschappij. Dat verandert niet, enkel de manier waarop wij deze rol vervullen. Heb lef en durf, investeer tijd en energie en geloof in hetgeen je wilt bereiken. Een beroep dat innovatief is en er toe doet. Inspireer en wees trots. Trots op het vak dat wij uitoefenen.

Jill Takken dingt met deze opinie mee naar de eerste Brenda Westra Opinieprijs die op 5 oktober 2018 wordt uitgereikt.

50+

Gebruikers die dit bericht leuk vinden:

  • Renske Siskens
Meer lezen Onderwerp insturen Aanmelden nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Uw email zal niet zichtbaar op de site zijn.